Kako
ravnati, da se krivičniku ne bodo zaprla vrata milosti
Ko
je nekoč oče Janez Pritlikavec sedel pred cerkvijo, so se okrog
njega zbrali bratje in ga spraševali o svojih mislih. To je videl
eden od starcev, padel v skušnjavo zavisti in mu je rekel: »Janez,
tvoj kozarec je poln strupa!« Janez je odgovoril: »Tako je, oče!
In to si rekel, ko vidiš samo zunanjost. Kaj bi lahko šele rekel,
če bi videl še notranjost!«
Priložnost
za pričevanje preganjalcem
Krivice
voljno trpeti je eno
izmed sedmih duhovnih del usmiljenja. Utemeljeno je v Svetem pismu in
v Jezusovem zgledu. Najprej nam pride na misel Jezusova beseda iz
govora na gori: »Če te
kdo udari po desnem licu, mu nastavi še levo. In če se hoče kdo
pravdati s teboj in ti vzeti obleko, mu pusti še plašč. In če te
kdo sili eno miljo daleč, pojdi z njim dve«
(Mt 5,39-41). Težka, zahtevna beseda, ki pa je ne smemo vzeti
dobesedno. Ko je bil namreč Jezus pred sodnim zborom in ga je nekdo
udaril po enem licu, mu ni nastavil drugega, temveč je dejal: »Če
sem napačno rekel, izpričaj, da napačno; če pa prav, zakaj me
tolčeš?« (Jn 18,23).
To lahko razumemo tako: Če
te kdo udari, ne izgubi svojega miru, ne izgubi svoje ljubezni.
Poskusi ostati v odnosu z drugim, ne da bi se oddaljil od njega. Tako
je delal Jezus. On ni odgovoril z držo tistega, ki ga je udaril.
Ostal je v miru in ljubezni. Nastaviti drugo lice pomeni na krivico
odgovoriti tako, da bo dobro za tistega, ki je krivico storil. Tudi
za krivičnika je še možnost rešitve, tudi njemu se lahko še
razodene ljubezen. Glavno vprašanje je torej: Kako odgovoriti na
krivico, da se krivičniku ne bodo zaprla vrata milosti? Jezus je
učencem napovedal, da jim bodo preganjanja in krivice priložnost za
pričevanje. Za pričevanje česa? Za pričevanje Božje ljubezni, ki
jih je osvojila in za katero želijo, da bi osvojila tudi
preganjalce.
Nujni
pogoj – ker smo ljubljeni
Da
bi mogli krivice voljno trpeti, je pri tem izrednega in odločilnega
pomena temelj, ki ga najdemo v pismu Filipljanom: »To
mislite v sebi, kar je tudi v Kristusu Jezusu. Čeprav je bil namreč
v podobi Boga, se ni ljubosumno oklepal svoje enakosti z Bogom, ampak
je sam sebe izpraznil tako, da je prevzel podobo služabnika in
postal podoben ljudem. Po zunanjosti je bil kakor človek in je sam
sebe ponižal tako, da je postal pokoren vse do smrti, in sicer smrti
na križu«
(Flp 25-8). Jezus je mogel prenašati krivice in sramotenja v moči
svojega dostojanstva, svoje podobe Boga. V zavesti, da je ljubljeni
Božji Sin, se je mogel izprazniti in pustiti poteptati, pribiti na
križ. Močno ljubljen od Očeta je želel to ljubezen razodeti in
podariti vsem, tudi mučiteljem. Odpovedal se je svojim pravicam, da
je ljudem ohranjal možnost občestva, rešitve, spreobrnjenja. Tudi
Judežu, hudodelcema na križu, mučiteljem. Krivice lahko rodovitno
trpi le tisti, ki je ljubljen, ki se je ukoreninil in utemeljil v
ljubezni.
To
še posebej velja za mučence. Mučenec je tisti, ki umira z
molitvijo za krvnike. Tako je delal sv. Štefan, tako mnogi mučenci,
vse do danes. Mučenec, ki moli za mučitelje, hoče reči tole: Jaz
sem tako močno ljubljen, da želim to ljubezen tudi tebi, ki me
mučiš. Vem, da ta ljubezen lahko osvoji tudi tebe. Brez te molitve
bi bili preganjani kristjani zgolj heroji, ti pa ne zanimajo nikogar.
Cerkev ne časti herojev, temveč mučence. Njim podobni so bili tudi
nekateri puščavniki, npr. oče Zaharija, ki
je vrgel svojo kapo na tla, jo poteptal z nogami in dejal, da biti
menih pomeni pustiti se poteptati kot tista kapa. Odlično! Nekdo
hodi po tebi, ti pa ostajaš miren in se ne jeziš. Znova ne
pozabimo: To je lahko rekel le nekdo, ki se je zavedal svojega
dostojanstva Božjega otroka. Samo v moči tega dostojanstva se je
možno pustiti
poteptati. Sicer bi šlo za herojstvo, mazohizem ali kaj podobno
sterilnega. Žrtvovanje iz naše, zgolj človeške velikodušnosti,
nujno vodi v zagrenjenost, razočaranje, obtoževanje in zahteve do
drugih. Zato je nevarno in škodljivo, če skušamo prenašati
krivice zgolj iz lastnih močeh. Nevarno in škodljivo, za nas in za
druge.
Odgovor
ni en sam
Ne
moremo mimo popolnega veselja svetega asiškega ubožca. Saj poznate
zgodbo o popolnem veselje, kajne? Tvoj
redovni sobrat (minorit ali frančiškan) te zmerja in pretepe, ti pa
to potrpežljivo prenašaš, ponižno misleč celo, da te pretepa po
Božjem naročilu – to je popolno veselje! Frančišek je v tem
videl največjo podobnost s Kristusom, ki je sam sebe izpraznil in
sprejel sramotno smrt na križu. Kakor je Kristus s to držo vse
pritegnil k sebi, kakor je tako zbral razkropljene ovce v eno čredo,
je tudi Frančišek zbiral brate in ohranjal skupnost tako, da se je
odpovedal svojim pravicam. Odpovedal se je temu, kar mu je pripadalo,
da bi v občestvu ohranil tistega brata, ki ga je (naj bi ga)
sramotil in pretepal. In to je mogel storiti le nekdo, ki je bil
zelo, zelo ljubljen, ki ga je prevzela Kristusova ljubezen. Nobena
žalitev, nobena krivica, mu ni mogla vzeti tega dostojanstva, te
vrednosti, ki jo je imel v Bogu.
In
mi? Vabljeni smo, da krivice voljno trpimo. K temu nas spodbuja papež
Frančišek, posebej je to poudarjal v jubilejnem letu usmiljenja.
Tudi za nas je pomembno, da se najprej ukoreninimo in utemeljimo v
Božji ljubezni. To je temelj. Brez zavesti, da smo dragoceni Božji
otroci, ljubljeni in blagoslovljeni, ne bo šlo. Očetova ljubezen,
ki jo doživljamo, pripada tudi tistim, ki nam storijo krivico. Če
mi je nekdo nasproten in se borim za svojo pravico, ali pričujem za
Očetovo ljubezen in veličino? Če ne vključim drugega v delitev te
ljubezni, ali sem Gospodova priča? Gotovo ne. In ne gre samo za to,
da nekaj naredim za drugega, temveč za način, da bi se drugi čutil
dragocenega, deležnega istega dostojanstva kot jaz, da bi v svobodi
odkril Božjo ljubezen, ki jo okušam tudi jaz. Drugi ne potrebuje
moje ljubezni, temveč da po meni odkrije veličino Božje ljubezni.
Kako konkretno odgovoriti na krivico, ki jo doživimo, pa mora biti
podvrženo razločevanju, to je razsodnemu odločanju glede tega, kaj
bo zares pomagalo krivičniku, da se mu razodene Očetova ljubezen.
Enkrat bo odgovor drugo lice, drugič meja, ki jo bomo postavili,
tretjič udarec (ljubeč, seveda), četrtič v hudomušnem slogu
očeta Janeza Pritlikavca …
-
Besedilo
je bilo
objavljeno
v Božjem okolju
(2108/4)
Ni komentarjev:
Objavite komentar